Tuesday, May 29, 2012

~Pendaki yg KEcundang ~

Assalam dan Salam Kekuatan yg telah diberikan olehNya..
Alhamdulillah ats kelapangan yg diberi,, kesempatan yg bsifat sementara..
masih meminta cinta dariNya..
EHem2.. mahu baca andai sy menulis sebuah kisah kehidupan yg pasti pernah terjadi walau sy tidak mengalaminya.. KISAH KEHIDUPAN buat renungan untuk diambil pengajaran dan kebaikannya..

Pernah dengar kisah pemanjat gunung yg paling tertinggi???  Pendaki bukan seorang yg punya agama,, kosong tanpa pegangan.. Suatu hari,, dia memanjat gunung yg sgt2 tinggi.. Dengan keyakinan yg dimiliki,, dengan azam yg dipegangi.. Dia terus mendaki gunung tanpa lelah,, letih dan keluhan.. Pada awal perjalanan,, jalan pendaki sgt mudah.. Di pertengahan jalan,, hujan mula turun renyai2 dan seterusnya mulai lebat selebatnya.. Pendaki tetap dengan tekad yg dimiliki,, diteruskan juga jalan yg telah dimulakan.. Tahu kisah ini?? Terfikir mengapa,, pendaki terlalu kuat??

Pendaki terus mendaki,, gunung mulai licin dan berisiko.. Pendaki tetap meneruskan dengan menggunakan tali dan pencangkuk,, lalu dilemparkan sehingga pencangkuk tersangkut pd batu gunung yg paling tinggi... Tika hampir sampai di kemuncak pergunungan.. Jalannya mulai susah,, sukar dan kelihatan hampa..  Dengan bergantung hanya pd seutas tali,, dia terus mendaki.. Di kemuncaknya,, pendaki tersilap langkah.. Lalu, dia terjatuh pd ketinggian gunung yg terlalu tinggi dan kakinya tersangkut pd tali yg telah dicangkuk pd kemuncak gunung..

tahu apa yg terjadi pd pendaki?? adakah dia masih hidup atau telah mati??
Dalam keadaan kaki di atas dan kepala di bawah,, pendaki mulai takut menghadapi kematian.. Dia berdoa dengan sepenuh hatinya,, dengan meminta penuh kesungguhan..
"Tuhanku,, andai saja Engkau wujud.. Selamatkanlah aku yg hanya bergantung pd seutas tali.. Bantulah aku Ya Tuhanku".. Tiba2 hujan semakin lebat.. Pendaki mendengar sebuah suara yg berkata
 "Potonglah tali itu,, jika engkau benar2 yakin dengan kewujudan Tuhanmu.. Potong menggunakan pisau yg berada di kakimu".. Adakah pendaki memotongnya??

Selepas seminggu peristiwa ini,, pergunungan digemparkan dengan kematian seorang pendaki yg kakinya terikat ke atas,, dan kepala di bawah.. Dengan ketinggian hanya 1 meter dari tanah.. MasyaAllah.. apakah yg terjadi pd pendaki jika dia benar2 yakin dengan permintaannya dan melakukan perkara yg dia dengar??? Pasti dia masih hidup...

FAHAM kisah ini?? dpt PENgajARan??
Sebenarnya,, sy ingin mengatakan.. Jadi manusia haruslah punya PEGANGAN,, AGAMA,, kerana itu sy mengatakn 'kerna ada cinta Ilahi,, kaki ini berani melangkah'.. Andai saja ,, sy pendaki itu.. setelah penat,, setelah berusaha.. tiba2 sy rasa kegagalan menghampiri diri.. Lalu sy berdoa dan meminta.. Setelah itu Allah beri jalan,, layakkah sy untuk mempersiakan jalan yg diberi??
Oleh itu,, letakkanlah keyakinan dlam diri.. bahawa Allah menciptakan sesuatu dengan penuh hikmah... harapkn PENGHARAPAN yg paling teratas untuk Allah..

~Allah tidak akan membebani hambaNya, melainkan dengan kesanggupan hambaNya untuk hadapi ujian yg telah diberikan olehNya.. mencari yakin itu bukan gampang,, malah perlulah kuat.. Yakinlah Allah Maha Melihat setiap perbuatan hambaNya ~

No comments:

Post a Comment